Follow Dashboard
Tokens?

You're Mine! No One Else! - 11
Thursday 22 November 2012 | 04:05 | 10 Komen Penguat

BAB 11



AKU mengambil sehelai selendang. Aku tak pernah pakai selendang. Macam mana eh muka aku kalau aku pakai selendang?

“Dik, boleh tak pakaikan akak selendang ni?” Aku meminta tolong salah seorang pekerja di sebuah kedai baju yang terletak di Langkawi Parade.

Adik itu mengangguk.

“Akak kenalah buka tudung dulu.”

“Oh, kalau macam tu dalam fitting room jelah.” Adik itu mengangguk setuju.

Aku membuka tudung dan membetulkan rambutku. Selesai membetulkan rambut, adik itu mula membelit-belitkan selendang itu di kepalaku. Huh! Berbelit-belit betul! Tapi aku kena belajar ni.

“Lainnya muka akak.” Adik itu memandang aku sambil tersenyum. Aku melihat mukaku di cermin. Haah lah, lainnya! Aku rasa kalau aku pakai selendang, lagi cute! Hehehe..

“Lain macam mana dik?”

“Bertambah lawa.” Jawab adik itu sambil tersenyum lebar. Aku menganggukkan kepala.

“Hahaha.. Thank you. Dik, boleh tolong akak tak?” Aku memegang tangannya.

“Kenapa kak?”

“Kerja dengan akak dalam lima hari boleh?” Aku buat muka kesian.

“Eh, kerja saya ni macam mana?” Adik itu mula cuak.

“Jangan risau. Akak akan cakap dengan manager adik. Okey?”

“Kalau dia tak kasi?”

“Mesti kasi.” Aku menekankan perkataan ‘mesti’ sambil tersenyum. Dia menganggukkan kepala.

“Tahu nombor telefon manager adik tak?”

“Tau. 012-3456789. Puan Sania.” Jawab adik itu.

Aku terus menelefon manager kedai itu. Panggilanku diangkat! Yes! Terus aku meminta izinnya untuk meminjam pekerjanya dalam beberapa hari.

“Terima kasih Puan Sania. Apa-apa hal, saya call  puan semula.” Ucapku dengan senyuman di bibir.

“Baiklah, sama-sama..” Aku memutuskan talian. Aku memandang adik itu dan menaikkan ibu jariku. Adik itu tersengih.

“Jom tolong akak!” Aku menarik tangannya. Dia tergelak sambil mengikut aku di belakang.

“Selendang ni sesuai dengan baju apa?” Aku menyelak-nyelak baju yang sesuai dengan selendangku.

“Ni kak!” Dia menunjukkan sehelai gaun labuh berwarna biru muda. Hmm.. Not bad! Aku ambil dan terus mencuba baju itu.

“Okey tak?” Adik itu menaikkan ibu jarinya sambil tersenyum lebar.

Aku teruskan mencari keperluanku dengannya. Adik itu pun mudah mesra. Senang aku berkawan dengannya.

Selesai membeli barang-barangku, aku membawa dia ke hotel. Mula-mula dia menolak. Tetapi aku merayu sungguh-sungguh padanya. Akhirnya dia mengikut.

Nama adik ni Suraya. Umur dia baru 19 tahun. Dia berasal dari Melaka. Dia datang Kedah ni sebab nak cari rezeki. Lagipun dia dah tak ada ibu bapa. Dekat sini dia tinggal dengan dua orang kawannya. Aku pun sedih dengar cerita dia yang sebenar. Tak apalah.. Dia pun cakap dah takdir dia.. nak buat macam mana..

Aku meletakkan keretaku di tempat kosong. Aku mencapai beg tanganku dan beberapa beg di bonet keretaku. Suraya turut menolongku.

Aku dan Suraya menaiki lif. Sampai saja di tingkat 3, aku dan Suraya keluar dan menuju ke bilikku. Aku masukkan card ke lubang pintu.

Aikk, kenapa ni?! Aku cuba sekali lagi. Tak boleh jugak? Ni mesti ada something wrong somewhere ni!

“Suraya, tunggu sini sekejap eh. Akak nak turun sekejap.” Suraya mengangguk.


WHAT???!!!” Aku menjerit nyaring.

“Maafkan saya cik.” Pekerja itu menundukkan wajahnya.

“Saya nak awak panggil lelaki tu! Sekarang!!!!” Aku menjerit sekali lagi.

Pekerja itu terus berlari mendapatkan telefon. Aku nampak dia mengangguk-anggukkan kepalanya. Kemudian dia datang semula di depanku.

“Sir  akan datang dalam beberapa minit.” Pekerja itu menundukkan wajahnya sekali lagi. Aku mengeluh kuat.

Lepas lima minit aku ternampak dia keluar dari lif. Mata aku macam helang memandangnya.

Yes, anything?” Tanya dia dengan wajah tenang dan selamba.

“Ape masalah kau sebenarnya hah?!” Aku menengking dia.

Dia menjongketkan bahunya. Aku dah panas. Orang asing ni pulakkk!!!!

“Arghhhhh!! Aku nak kau bukak pintu bilik aku sekarang!!!!” Aku jerit lagi.

“Shhhh!” Dia meletakkan jari telunjuknya di bibirku. Aku terkejut. Aku pantang orang sentuh aku! Aku terus menepis kasar tangannya.

“Kurang ajar! Puih! Puih!” Aku mengelap-ngelap bibirku dengan tangan.

“Hey manusia! Aku nak kau bukak pintu bilik aku! Kau tak faham ke?!” Aku menengking dia.

“Kalau nak masuk, bayar lah…” Dia berkata dengan selamba.

“Wei! Aku dah bayar lah gila!”

Nope! Itu ganti rugi dengan kata-kata lancang kau tadi.” Dia mendekatkan wajahnya ke wajahku. Aku memandang dia dengan mata sengaja kukecilkan. Tak guna punya orang asing! Bangkai bernyawa punya orang!

Tiba-tiba aku terasa macam dahi aku ditolak. Dia tonyoh aku?!

“Mengelamun!” Lelaki itu terus pergi meninggalkan aku sendirian.

“Jantan tak guna!!!” Aku menjerit sekali lagi.

Memandang hari dah malam, aku terus ke kaunter dan membuat tempahan sekali lagi. Hati aku tak habis-habis menyumpah dia. Tak guna punya orang asinggg!!!

p/s : Selamat membaca ;D


Old things | New things