Follow Dashboard
Tokens?

You're Mine! No One Else! - 15, 16
Monday 10 December 2012 | 00:57 | 32 Komen Penguat

BAB 15



BAJU warna turquoise yang berada di tangannya aku pandang dengan perasaan yang sangat teruja. Designnya sungguh memukau mataku. Sebuah gown labuh berlengan panjang berwarna turquoise dan manik menaikkan lagi seri baju itu. Ribbon belt warna putih diletakkan di sekitar pinggang. Walaupun simple tetapi menarik!

“Cantiknya! Untuk siapa?” Aku memandang wajahnya sekilas sebelum memegang kain baju itu. Softnya!

For you. Malam ni pakai.” Dia meletakkan baju itu di atas bahuku. Aku membulatkan mata. Untuk aku? Oh my god! Baju yang lawa ni aku punya?! Oh, heaven!

“Biar betul? Aku tak de duit nak bayar balik. Kalau kau nak aku bayar jugak, tunggu aku balik dulu. Aku minta dekat ayah aku.” Kataku dengan bersungguh-sungguh. Duit aku dah makin berkurang. Aku duduk kat Langkawi ni dah berapa hari. Mestilah tinggal sikit. Lagi-lagi sebab kena bayar duit sewa hotel dua kali.

“Kalau kau tak pakai malam ni memang kena bayar.” Jawabnya selamba.

“Eh, wait wait. Kenapa kau beriya sangat nak belikan aku baju ni? Malam ni ade event besar ke? Kau pun dijemput ke?” Mukaku aku kerutkan. Iyalah, aku tak adalah beriya sangat nak beli baju segala. Dia pulak yang lebih-lebih!

“Tak adalah besar sangat.. Just nak kau pakai baju yang senonoh sikit untuk majlis tu. Takkanlah kau sorang je pakai baju kurung. Kenalah bergaya sikit.. And one more, siapa bos dekat resort tu? Mestilah aku kena pergi!” Aku mencebik. Eleh, nak bangga lah tu!

Fine..! Aku tau aku tak sekaya kau.”

“Tau pun!”

Eiii! Belagak betul!

“Dah, jom!” Aik, cepatnya. Dia ajak aku keluar just nak ambil baju ni je? Cis, baik tak payah!



MEGAT membelokkan keretanya memasuki kawasan Underwater World. Mata aku dah liar melihat sekeliling. Eh, kenapa dia bawa aku dekat sini? Aku ingat ambil baju terus balik.

“Weh, kenapa pergi Underwater World ni?” Dengan nada selamba aku bertanya. Mataku meliar melihat ke luar tingkap.

“Kita jalan-jalan sekejaplah..” Dia membalas selamba sambil memakir keretanya di tempat parking yang kosong. Aku membuka tali pinggang keselamatan perlahan-lahan sambil memandang dia di sebelah.

“Apesal kau tengok aku macam tu? Aku bukan culik kau pun..” Orang asing itu tergelak kecil sambil membuka pintu kereta lalu keluar dari kereta. Aku turut keluar dari kereta.

Orang asing itu sudah berjalan meninggalkan aku di belakang. Aku mencebik geram. Eish dia ni! Kot ye pun, tunggulah aku ni! Aku berlari anak mendekatinya yang sudah jauh di hadapan.

“Wei! Tunggulah!” Orang asing itu memberhentikan langkahnya. Dia berpusing memandang aku di belakang dengan sengihan di bibir. Sengaja je tinggalkan aku dekat belakang!

“Kau ni kan!” Aku kecilkan mata memandangnya. Dia tergelak.

“Lawaklah kau buat macam tu. Dah, jom.” Aku mengetap gigi. Siap kau orang asing!

Dengan langkah tergesa-gesa, aku menyaingi langkahnya masuk ke dalam bangunan Underwater World.


“EII!! Comelnya!” Aku mengomel seorang diri sambil melihat penguin yang sedang berjalan ke arahku. Cara jalan dia comel betul! Geram aku tengok!

Tiba-tiba penguin itu jatuh ke dalam air! Sibuk sangat tengok muka aku sampai tak perasan ada air dan dinding kaca yang memisahkan aku dengan dia. Terkekeh-kekeh aku ketawa seorang diri. Kalau orang sedang perhatikan aku betul-betul ni, sah orang tu ingat aku baru balik dari Tanjung Rambutan. Hadoi..

“Amboi.. Galaknya gelak. Kenapa?” Suara orang asing menyapa pendengaran aku. Aku terus berdiri tegak dengan muka serius.

“Err.. Mana ada.” Balas aku dengan mata terkebil-kebil. Aku berjalan ke tempat lain pula. Orang asing itu mengikut aku di belakang. Sesekali aku terasa pengunjung perempuan yang berada di dalam bangunan ini asyik tertoleh-toleh memandang ke arah Megat. Iyalah.. Diakan handsome..

“Mizan! Sinilah..” Dia memanggil aku sambil tersenyum lebar. Dia menunjukkan dengan jari telunjuknya ke arah penguin yang sedang berenang di dalam air. Aku segera mendekati dia.

Kelihatan ada sehelai kertas di tangannya. Dia merenyukkan kertas itu menjadi panjang. Seketika kemudian dia memandang sekeliling. Aku turut memandang sekeliling. Dia nak cari apa?

Dia melalukan kertas itu di hadapan dinding kaca. Serentak itu penguin yang sedang berenang itu terus mendekati kertas yang orang asing itu lalukan. Ke mana kertas itu dilalukan, penguin itu tetap mengejarnya. Aku rasa seronok melihat telatah peguin-peguin itu. Kertas itu macam ikan pula! Aku tergelak suka.

“Nah. Cuba buat.” Orang asing itu menghulurkan kertas itu kepadaku. Aku ambil. Tanganku cepat melalukan kertas itu di dinding kaca. Aku tergelak kecil melihat penguin-penguin itu berlari mengejar kertasku. Gaya aku ni persis seorang budak-budak yang baru nampak penguin!

“Mizan..” Dia memanggil namaku dengan nada yang lembut. Aku memandang dia dengan dahi berkerut.

“Aku rasa.. Err..” Dia seperti teragak-agak hendak mengeluarkan kata-kata. Aku berdiri betul-betul menghadap dia. Hendak mendengar dengan lebih teliti dan jelas.

“Aku nak offer kau something.” Terjongket kening sebelahku mendengar kata-katanya.

Offer? Offer apa?” Tanyaku dengan kening berkerut.

Peace offering? Iyalah.. Kita first jumpa pun dah gaduh.. Kau cakap aku orang asing, aku cakap kau crazy woman..” Aku tergelak tiba-tiba.

“Hahaha.. Crazy woman?” Aku bertanya sambil tergelak. Tak tahan aku bila teringat kali pertama berjumpa dengan orang asing ini. Macam drama pun ada jugak! Adoii.. Hahaha!

“Hehehe.. Yelah.. Sebab kau tengking aku tiba-tiba. Tak pernah aku jumpa perempuan sebrutal, seselamba kau.” Orang asing itu tersengih. Bertambah kuat gelakku. Aku cepat-cepat menutup mulut menahan tawa.

“Kita damai eh? Boleh?” Orang asing itu membuat muka comel. Aku tidak menunjukkan sebarang reaksi selain menahan gelak dari tadi. Orang asing itu mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya. Perlahan-lahan aku berhenti ketawa. Mataku terarah pada tangannya.

“Apa tu?” Tanya aku sambil menunjukkan jari telunjukku ke arah tangannya.

“Hadiah tanda kita dah berdamai.” Dia membuka tapak tangannya. Kelihatan sebuah keychain telefon kayu yang diukir cantik membentuk sebuah bunga mawar yang besar. Aku tersenyum. Terpesona dengan kecantikan keychain itu. Tak pernah aku jumpa keychain sebegitu sebelum ini.

“Aku tempah khas dekat England. Pak cik aku ada kedai keychain dekat sana.. Alang-alang nak membantu masalah kewangan dia, aku tempah satu. Cantik kan? Ambillah. Aku bagi kat kau.” Dia mendekatkan tapak tangannya di hadapanku. Aku mengerutkan kening. England? Tempah khas? Mahal ke ni? Nampak macam mahal.. Tapi, cantik!

“Eh, tak apalah.. Kita damai macam tu jelah.. Tak payah bagi-bagi hadiah. Lagipun, aku mana ada belikan kau hadiah bagai ni.” Aku tersengih sambil melangkah selangkah ke belakang.

“Janganlah macam ni.. Aku ikhlas. Aku memang niat nak bagi dekat kau. Ambillah.. Aku tak kisah pun kau nak bagi hadiah ke tidak. Asalkan aku dapat bagi kau, tu dah cukup.” Orang asing itu menganggukkan kepalanya tanda menyuruh aku ambil keychain di tangannya. Aku memandang lama keychain itu.

“Ambillah..” Dia membuat muka comel. Aku mengangguk perlahan. Aku menadah tapak tangan. Dia meletakkan keychain itu di atas tanganku dengan senyuman di bibir. Aku membelek-belek keychain itu di tangan. Halus betul ukirannya! Cantik!

Thank you..” Aku tersenyum lebar memandang orang asing di hadapanku. Aku kembali menatap keychain di tangan.


“NAH!” Aku menghulurkan sebuah kraftangan yang aku buat sendiri kepada orang asing itu. Benang tebal yang disimpul-simpulkan menjadi aksesori telefon.

“Apa ni?” Orang asing itu bertanya sambil mengerutkan keningnya.

“Hadiah perdamaian. Mana aci kau je yang bagi aku. Aku pun nak bagi jugak.” Aku tersenyum sambil menjongket kedua-dua belah keningku.

“Ohh.. Thank you.. Cantik!” Kata orang asing itu sambil mengambil kraftangan itu dari tanganku. Tidak lepas-lepas dia membelek kraftangan itu.

“Bagi handphone kau kejap.” Orang asing itu mengerutkan keningnya seketika. Perlahan-lahan dia mengeluarkan telefon bimbitnya. Teragak-agak dia meletakkan telefon bimbitnya di tapak tanganku. Cet, muka aku ni ada muka pencuri ke?! Aku terus merampas telefon bimbitnya. Lambat sangat!

“Kau buat macam ni..” Aku menyimpulkan kraftangan itu pada telefon bimbitnya. Padan!

“Hah.. Kan lawa tu. Matching pulak tu dengan warna handphone kau.” Aku menghulurkan telefon bimbitnya sambil tersenyum lebar. Dia turut tersenyum lebar.

Thanks! Mana kau dapat benda ni?”

“Aku buat sendiri.. Ada banyak dekat rumah aku. Cuma yang ni special sikitlah.. Yang ni first aksesori yang berjaya aku siapkan. So, dia banyak sentimental valuenya. Kau simpan baik-baik tau.” Orang asing itu mengangguk-anggukkan kepalanya sambil tersenyum.

Thank you..” Aku mengangguk.

“Yelah.. Kau hantar aku balik ye? Takut Su tunggu aku lama sangat.”

“Oh, okey. Jom!” Jawab orang asing itu pantas. Dia mengeluarkan kunci kereta dari poket seluarnya. Telefon bimbitnya dimasukkan ke dalam poket seluar semula. Aku dengan orang asing itu bersama-sama menuju ke kereta untuk pulang ke resort.



LOCENG bilik yang bertalu-talu berbunyi menyentak keasyikan aku sedang menonton televisyen. Aku memandang jam di dinding. Pukul 5.30 petang dah. Aku bangun menghampiri pintu. Sebelum aku buka, aku lihat di luar melalui lubang di pintu. Suraya! Segera aku membuka pintu.

“Su, pergi mana? Penat akak cari tau.” Suraya tersengih sebelum masuk ke dalam. Aku menutup semula pintu sebelum mendekatinya yang telah duduk di sofa.

“Su main bola pantai je dari tadi kak.. Best sangat! Lepas tu Su jalan-jalan tepi pantai.”

“Laa.. Patutlah tak dapat cari. Akak cari Su kat pantai tadi tau. Tapi Su tak de. Jadi akak balik jelah. Su jalan dengan siapa tadi?”

“Sansha. Dia ajak Su jalan-jalan.” Jawab Suraya bersahaja. Sansha? Kenapa dia beriya sangat nak kawan dengan kiteorang eh? Pelik.. Pelik..

“Oh.. So, Su dah tau malam ni ada event lah? Su ikut tak?” Aku tersengih memandang Suraya.

Suraya mengerutkan keningnya sekejap. “Eh, oh.. Haah.. Tapi kak.. Su rasa nak rehat jelah. Penat main tadi. Rasa nak tidur je sampai esok. Sorrylah kak ye.. Tak dapat join.” Kata-kata Suraya membuatkan aku lemah semangat. Macam mana aku nak pergi sorang-sorang ni? Kalau ada Suraya, berteman lah jugak..

“Alaa.. Akak sorang-sorang jelah nanti..” Ujar aku dengan nada yang sedih.

“Ala akak ni.. Kan tuan hotel ada. Akak kawanlah dengan dia.. Su memang betul-betul letih..” Aku mengeluh perlahan. Terpaksalah aku kawan dengan orang asing tu. Haishh..!

Ting Tong! Ting Tong!

Bunyi loceng sekali lagi menyentak ketenteraman aku. Aku mengerutkan kening sebelum melangkah untuk membuka pintu. Siapalah lagi ni?

Aku membuka pintu bilikku. Kelihatan tiga orang lelaki dan tiga orang perempuan sedang tersenyum memandangku. Suraya sudah pun berdiri di sebelahku.

“Ya, boleh saya bantu?” Tanyaku sopan.

“Cik Mizan Alina Afisya kan?” Sapa seorang lelaki yang sedang memegang sebuah beg besar warna merah.

Aku mengerutkan kening. Kenapa cari aku pulak ni? Macam mana dia tahu bilik aku?

“Ya, saya. Kenapa ya?”

“Kan Cik Mizan kena pergi event malam ni kan? Jadi kami di sini ditugaskan oleh untuk membantu cik bersiap.” Kata seorang perempuan sambil tersenyum manis.

Bersiap? Eh, ape bende ni?

“Saya tak perlukan apa-apa pertolongan pun..” Kataku sambil mengerutkan kening.

“Tuan Megat yang menghantar kami ke sini.” Jawab perempuan tadi. Tuan Megat? Bukan ke orang asing tu?

“Hmm.. Kejap eh. Saya nak confirmkan sekejap.” Aku terus menarik Suraya masuk ke dalam seraya menutup pintu.

Aku terus berlari mendapatkan telefon bimbit. Butang on aku tekan. Namanya terus aku cari di dalam contact, namun tiada. Aku menepuk dahi. Macam mana aku boleh lupa pulak ni. Aku mana ada nombor telefon dia. Selama ni aku bukan rapat pun dengan dia sampai nak bertelefon segala.

“Alaa.. Su, akak tak ada nombor dia!” Aku memicit-micit kepalaku.

“Su ada kak. Nah!” Suraya menyerahkan telefon bimbitnya ke arah aku. Segera aku mencapai telefon bimbitnya. Dari mana Suraya dapat pun aku tak kisah. Asalkan aku boleh settlekan masalah ni.

Aku salin nombor telefonnya ke dalam telefon bimbit aku. Sejurus kemudian aku terus mendail telefon bimbitnya. Beberapa lama kemudian, telefon bimbitnya berjawab.

Hello.” Muncul suara machonya. Entah kenapa aku rasa jantungku berdebar. Aish, perasaan aku je kot!

Hello.” Jawabku sepatah. Entah kenapa aku rasa lidahku kelu. Tak boleh nak sambung bercakap.

Yes, can I help you?” Aku berdehem.

“Megat, Mizan ni. Kenapa kau hantar orang nak siapkan aku malam ni? Bukan aku tak pandai bersiap pun.” Aku terdengar dia berdehem perlahan.

“Oh, kau ke.. Aku saja je hantar orang. Ala.. alang-alang aku dah panggil tu, bagi jelah dieorang masuk. Kau just bagi muka je. Dieorang yang tacap. Okey?” Aku mengerutkan dahi.

“Senang kau cakap! Aku tak sukalah pakai mekap yang aku tak tahu jenamanya! Lagipun aku bukan suka kalau orang yang mekapkan aku! Aku lagi suka mekap sendiri! Ikut citarasa sendiri!” Ha, kan aku dah marah. Mengada-ngada sungguh!

“Aku gerenti mekap dieorang baik punya! Takkan naik jerawat kat muka kau tu pun. Lagipun aku dah bagitau dieorang tacap sikit-sikit je. Nanti jadi macam hantu cina pulak! Tak lalu aku nak makan dengan kau nanti. Hahaha..” Aku ketap bibir mendengar kata-katanya. Tak ada insurans betul mulut dia!

Kay, fine!” Aku terus memutuskan talian. Telefon bimbitku aku baling ke atas katil. Geramnya!

Tiba-tiba telefon aku berbunyi. Aku mengintai skrin Blackberry Boldku. Huh! Orang asing tu! Malas aku nak jawab! Aku bergerak ke pintu semula. Bagi ke tidak?

“Ala kak.. Bawak jelah masuk. Dieorang make up kan..” Suraya berdiri di samping aku sambil tersengih. Aku membuka pintu bilik perlahan-lahan. Orang tadi masih setia menunggu di luar dengan senyuman di bibir.

“Ermm.. Masuklah.” Aku mempersilakan mereka semua masuk ke dalam.


BAB 16



“OKEY, Su hantar akak sampai sini je. Yang penting akak kena rileks dan terima apa yang terjadi. Okey?” Suraya melepaskan tangannya dari lenganku. Aku memandang Suraya sambil mengerutkan kening.

“Su… Jomlah.. Teman akak sampai dalam. Rasa macam berdebarlah..” Aku merayu pada Suraya macam budak kecil. Suraya pula tergelak melihat reaksi aku.

“Akak… Ya Allah.. Tu pun nak berteman ke? Orang kat dalam tu tak makan orang la kak. Orang semua makan daging, ayam, ikan, sayur, buah-buahan. Mana makan orang. Lagipun Tuan Megat ada.. Dia akan ada di samping akak sepanjang aktiviti dekat sini. Akak jangan risau..”  Suraya memujuk aku sambil memeluk pinggangku.

“Ala Su… Akak macam tak rasa orang nak sambut event kat sini. Lagipun tengok tu. Tak ramai pun..” Mata aku meliar memandang ke arah Restoran Mentari yang tidak sesak dengan orang ramai. Macam hari-hari biasa je.

“Hish akak ni.. Akak masuk dulu and then akak jumpa Sansha. Kot-kot dia buat event tu lambat sikit ke.”

“Hmm.. Yelah.. Akak pergi dulu. Kalau apa-apa call akak tau.” Suraya hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum. Dengan langkah yang berat, aku mengatur langkah menuju ke Restoran Mentari yang berada 20 meter dari tempat Suraya berdiri.

Dari jauh aku lihat ada beberapa orang minah saleh memakai baju gaun paras peha. Aku menghembuskan nafas berat. Malasnya nak pergi!

“Aik, mengeluh nampak?”

“Oh mak kau tergolek!” Aku melatah dek kerana suara lelaki yang tiba-tiba saja menegurku dari belakang. Aku terdengar lelaki itu tertawa. Dengan pantas aku menoleh ke belakang. Eiiii!! Orang asing ni rupanya!

“Eiii dia ni kan! Buat terkejut orang je. Salam tak ada ribut tak ada, tiba-tiba menegur! Nasib aku tak ada sakit jantung!” Marah aku padanya. Dia hanya tersengih panjang mempamerkan wajah comelnya.

Sorry.. Assalamualaikum.. Boleh saya jalan dengan awak, si adik cantik manis?” Kata-katanya membuatkan tawaku meletus. Dah macam orang bangla dah cara cakap dia!

“Hahaha.. Apelah sengal sangat kau ni.. Dah macam orang Bangladesh je.” Ujar aku dengan tawa.

“Bangladesh? Aii.. Kulit tak sama okey!” Dia mengecilkan matanya.

Whatever!” Aku hanya menjulingkan mata ke atas.

“Dah, dah. Jom jalan. Nanti lambat pula nak ke event tu nanti.” Aku mula berhenti ketawa. Tetapi senyuman di bibirku masih ada.

Aku berjalan beriringan dengannya masuk ke dalam Restoran Mentari. Semua orang di dalam restoran memandang ke arah kami dengan senyuman di bibir. Aku ternampak Sansha meletakkan minumannya di atas meja dan bergegas menuju ke arah kami.

Hello.. I bet you will coming.. Mari saya tunjukkan tempat kamu berdua.” Ayat yang terakhir Sansha membuatkan aku terkejut. Walaupun dia cakap bahasa Melayu, tapi ‘sleng’nya masih ada.

“Sansha? You can speak in Malay?” Tanya aku dengan riak yang teruja.

“Sikit-sikit.” Jawabnya sambil tersenyum. Aku memandang muka orang asing di sebelahku. Dia juga memandang mukaku sambil tersenyum.

You faham bahasa Malaysia?” Aku bertanya kepada Sansha sekali lagi.

“Saya faham. Cuma nak cakap tu susah sikit.” Aku mengangguk. Senyuman di bibirku bertambah lebar.

You dah berapa lama duduk sini?”

Almost three years..”

“Ohh.. Lama jugak.” Aku mengangguk-anggukkan kepala berkali-kali.

“Okey Sansha, mana tempat duduk kami berdua?” Orang asing itu bertanya kepada Sansha dan pertanyaannya itu serta-merta menukar topik perbualan kami berdua.

“Oh ya, saya hampir lupa.. Come, I show you.” Sansha yang memakai gown warna hitam labuh tanpa lengan mendahului kami di depan. Aku dan orang asing beriringan berjalan mengikut Sansha di belakang.

“Silakan masuk. You all punya tempat special I bagi. Kalau ada aktiviti, I akan panggil. Okey, bye!” Sansha meninggalkan aku dan orang asing di depan pintu yang aku tak tahu bilik apakah ini.

“Jom masuk.” Suara orang asing itu menyentak lamunan aku. Tanpa banyak bicara, aku melangkah masuk ke dalam bilik sederhana besar yang dihiasi dengan lampu warna-warni yang dimalapkan kecerahan cahayanya. Nampak seperti suasana yang romantik.

Di tengah-tengah bilik ada sebuah meja dan dua buah kerusi. Di atas meja ada tiga batang lilin yang menerangi meja tersebut. Aku terpegun melihat kecantikan bilik ini dihias. Macam dah dirancang pula aku rasa.

Orang asing itu menarik kerusi dan menyuruh aku duduk. Aku terkejut dengan tindakannya yang seakan-akan romantik di mataku. Tetapi aku turutkan juga. Selepas aku duduk, dia duduk bertentangan denganku. Bibirnya dari tadi asyik menguntumkan senyuman. Wajahnya pula berseri-seri. Nampak comel dan handsome.

“Kenapa tempat ni lain macam?” Aku mengerutkan kening memandangnya.

“Mana ada lain macam.” Balas dia dengan senyuman di bibir. Serentak itu juga ada dua orang pelayan meletakkan satu pinggan lamb steak di hadapanku dan satu pinggan spaghetti bolognaise di hadapan orang asing itu. Terasa lapar pula tiba-tiba.

“Makanlah.” Suara orang asing itu membuatkan aku tersedar daripada berterusan memandang lamb steak di depan mataku. Perlahan-lahan aku ambil sudu dan garfu di sisi pinggan tersebut. Aku memotong steak kecil-kecil setelah itu baru aku makan. Huh, nikmatnya!

“Sedap?” Pertanyaan orang asing itu aku sambut dengan anggukan di kepala.

“Nah.” Serentak itu aku mengangkat kepala memandangnya. Dia menghulur spaghetti di hadapan mukaku.

“Ish, tak naklah.” Aku mengerutkan kening lalu sambung makan steak semula.

“Rasalah.. Sedap tau. Rugi tak rasa.” Aku teragak-agak hendak menerima spaghettinya. Aku memandang mukanya. Dia menunjukkan reaksi comel dan menyuruh aku makan. Dengan lafaz bismillah aku masukkan spahettinya ke dalam mulutku. Dia pula tersenyum lebar.

“Sedap?” Tanya orang asing itu. Aku hanya mengangguk sambil tersenyum.

Selesai makan, dua orang pelayan tersebut mengambil pinggan kosong dan meletakkan ais krim di hadapan kami berdua. Mata aku dah bersinar-sinar tengok ais krim depan mata. Cepat-cepat aku ambil sudu dan masukkan ais krim ke dalam mulut. Yummy! Sedapnya!

“Mizan…” Suara orang asing itu membuatkan aku terhenti menyuap ais krim ke dalam mulut. Aku mengangkat muka memandang dia. Tiba-tiba dia mengesat tepi bibirku dengan tisu.

“Comot!” Aku menahan malu dengan menundukkan wajah. Adeh, macam mana boleh comot pulak ni!

“Mizan…” Sekali lagi dia menyeru namaku. Kali ini aku hanya membuat bunyi ‘hmm’ saja. Malu nak pandang muka dia.

Look at me.” Perlahan-lahan aku mengangkat muka memandangnya.

“Awak.. Ehem! Err.. You look very pretty and cute tonight.” Aku mengangkat kedua-dua belah keningku.

“Ermm.. Thanks.” Ucapku dengan senyuman di bibir.

“Mizan…” Dia menghulurkan sekeping kertas kepadaku. Aku ambil dengan kerutan di dahi. Apesal mamat ni main-main surat pulak ni? Nak cakap, cakap jelah..

Aku buka kertas itu dengan perlahan-lahan.

 짜릿해진 기분인걸, 이런 느낌 처음인걸, 마법에 걸린 것 같아.
         널 볼 때면, 콩닥콩닥 설레는 맘, 머리부터 발끝까지, 니가 너무 좋아진걸, 나도 몰래.

Berkerut-kerut aku pandang tulisan di dalam kertas itu. Ape benda ni? Satu soalan yang wajib berada di dalam kepala otak aku ketika membaca tulisan berbentuk-bentuk ini. Tapi.. Ni macam tulisan korea je.. Dia tahu bahasa Korea ke?

“Faham?” Aku mendongak memandang dia. Aku tengok muka dia sedang menahan gelak.

“Ape ni?” Dia tergelak kecil. Dia menghulurkan tangannya meminta kertas itu daripadaku. Aku letakkan kertas itu di tangannya.

Jjaritaejin gibuningeol, ireon neukkim cheoeumingeol, mabeobe geollin geot gata, neol bol ttaemyeon. kongdakkongdak seolleneun mam, meoributeo balkkeutkkaji, niga neomu johajingeol, nado mollae.” Dengan lancar dia membaca perkataan di dalam kertas itu. Aku melopong. Wow! Bravo!

“Wow! Pandainya awak baca bahasa Korea!” Aku pandang dia dengan riak teruja. Dia tersengih sambil menyerahkan semula kertas itu kepadaku.

“Sejak kecil lagi saya diajar cakap bahasa Korea dan bahasa Melayu. Cuma sekarang ni saya dah jarang cakap bahasa Korea.. Jadi, saya ingat-ingat lupalah jugak..” Dia masih tersengih. Aku mengangguk-anggukkan kepala berkali-kali.

“Tapi.. Apa maksudnya?” Aku kerutkan dahi sambil memandang wajahnya.

It’s an exciting feeling, for the first time I feel this way, I feel like I’m under a spell, when I look at you. My heart is beating vibrantly, from head to toe, I’ve come to like you so much, without even noticing.” Hati aku berdebar seketika. Aku berdehem perlahan.

“Hmm… Such wonderful meaning!” Aku tersenyum nipis. Aishh! Kenapa hati aku berdebar balik ni? Kertas ni untuk siapa? Eh, kertas ni untuk aku lah kan? Maksud dalam kertas ni… Untuk aku lah kan? Adoi! Kenapa aku dah jadi slow sangat ni?

“Err.. Awak…”

“Awak pernah tengok cerita City Hunter? Korean drama.” Potong Megat laju. Aku terpinga-pinga seketika.

“Err.. Pernah.”

“Awak tahu theme song cerita tu?”

Cupid. Betul tak?”

Megat mengangguk sambil tersenyum. Dia keluarkan telefon bimbitnya. Seketika kemudian telefon bimbitnya mendendangkan sebuah lagu. Dia letakkan telefonnya di atas meja.

Aku tersenyum lebar.

“Awak ambil lirik lagu ni kan?” Aku menunjukkan jari telunjukku ke arah kertas di atas meja.

“Cepatnya awak perasan!” Megat tergelak. Lagu di dalam telefonnya terus distop.

“Kejap.. Saya nak dengar lagu tu boleh tak? Lagu dia happening. Saya suka.”

“Oh! Sure! Nah.” Megat menyerahkan telefon bimbitnya kepadaku. Aku dekatkan telefon bimbitnya ke telinga. Sesekali aku tersenyum apabila Megat turut menyanyi. Habis saja lagu itu, aku pulangkan semula telefon bimbit Megat.

“Lagu ni buat saya happy..” Kataku sambil tersengih.

“Nak bluetooth?” Tanya Megat sambil mengangkat telefon bimbitnya.

“Boleh jugak!” Aku terus menjawab laju. Aku keluarkan telefon bimbitku lalu aku serahkan kepada Megat. Tak sampai dua minit, Megat menyerahkan semula telefon bimbitku.

“Cepatnya… Thank you Megat.” Aku tersenyum sendiri sambil mencari lagu itu di dalam telefon bimbitku.

“Mizan..” Dia memanggil aku. Aku mendongak memandangnya sambil tersenyum. Aku lihat mukanya tenang memandangku.

“Saya maksudkan lirik tu.” Aku cuba memahami kata-kata Megat. Dia maksudkan lirik tu? Maksud dia, maksud lirik lagu tu? Untuk aku? Macam tu ke? Ish! Makin teruk pulak slow aku ni! Aku kerutkan kening.

“Megat..? Did you…” Kata-kataku terhenti sebaik saja Sansha membuka pintu bilik tersebut.

Come! Ada aktiviti dekat pantai.” Aku dan Megat itu sudah berdiri melihat Sansha tercungap-cungap sambil bercakap. Mesti berlari datang sini. Sansha mencapai tanganku dan bawa aku lari ke pantai. Aku yang tidak tahu apa-apa hanya mengikut langkah Sansha.

Tiba saja di pantai, Sansha melepaskan tanganku dan berlari meninggalkan aku terpinga-pinga di depan laut. Kelihatan tiada orang langsung di sini. Seram pulak aku!

“Okey, start now!” Aku terdengar seseorang menjerit. Tidak lama kemudian bunyi letupan bunga api membuatkan aku terkejut. Aku mendongak memandang ke langit. Mulut aku dah melopong membentuk huruf ‘O’.

“Wow! Awesome!” Aku masih terpegun melihat bunga api itu membentuk sebuah bentuk hati yang besar. Hampir sepuluh kali bunga api itu membentuk sebuah bentuk hati. Cantik sangat!

“Cantik kan?” Aku segera memalingkan muka memandang orang di sebelahku. Wajah Megat menyapa pandanganku.

“Cantik sangat!” Ucapku dengan ikhlas sambil memandang sisi wajahnya. Lama.

You know…” Megat terhenti bercakap setelah memandang aku. Mataku masih pada wajahnya. Dia juga seperti terkaku dengan pandangan mataku. Cepat-cepat aku alihkan pandangan ke arah laut.

“Megat.. Thanks..” Aku memandang sekilas wajahnya sambil tersenyum lebar.

“Huh? Untuk ape?” Aku pandang wajah dia. Dia juga sedang memandang wajahku sambil mengerutkan kening.

“Buat saya gembira.. terharu.. Thanks for everything... But, lirik yang awak bagi tadi, seriously, saya tak ada jawapan yang sesuai. Lagipun, saya ni bakal jadi isteri orang.” Tutur aku dengan tenang. Megat hanya senyum segaris. Tiada kata balasan. Aikk, kenapa Megat tak terkejut? Dia dah tau ke aku akan berkahwin?

“Saya tahu awak akan berkahwin. Tapi, awak tak rela dengan perkahwinan tu kan? Saya tahu semuanya.. Tapi, saya masih ada peluang lagi kan?” Aku tersentap. Berani betul Megat! Dia tak jumpa lagi Rashid.. Kalau dah jumpa nanti, macam mana pulak lah jadinya..? Aku terdiam sebentar.

“Hmm.. Tapi.. Kita boleh jadi kawan dulu kan? Lagipun, kita baru kenal.” Megat hanya mendiamkan diri sambil menunduk memandang pasir.

“Megat..? Do you hear me?”

Yes. I want to. Bestfriend?” Aku mengangkat kedua-dua belah kening. Terus jadi bestfriend?

Bestfriend?” Aku bertanya sekali lagi. Megat mengangguk dengan yakin. Bestfriend? Hmm..

“Okey.. I accept.” Aku senyum dengan lebar sambil menutur ayat itu. Kelihatan Megat juga tersenyum lebar mempamerkan wajahnya yang comel dan berseri-seri.

“Selamat malam dan selamat datang!” Suara dari microphone menyentak perbualan antara aku dengan Megat. Aku berpaling memandang ke arah timur. Kelihatan ada sebuah mini stage dan ramai orang berkumpul di situ. Aku memandang Megat di sebelahku.

“Jom?” Dia mengajak aku pergi ke sana. Aku hanya menganggukkan kepala lalu jalan beriringan dengannya.

Sampai saja di sana, aku ternampak Sansha melambai-lambaikan tangannya ke arah kami. Aku mengatur langkah mendekati Sansha. Suara dari microphone kedengaran sekali lagi.

“Pada malam ini, pihak resort bermurah hati menghadiahkan dua buah iPhone 5.” Semua orang di sekitar situ bersorak gembira. Aku pun turut bersorak. Wow! iPhone 5! Dua buah pulak tu! Aku pun belum fikir nak beli lagi.

“Tetapi.. Bukan macam tu saja.. Kita akan adakan beberapa permainan. Siapa pemenang, dialah yang akan dapat.” Masing-masing sudah berbisik-bisik antara satu sama lain. Aku hanya memakukan pandangan ke arah pentas.

“Jangan risau.. Permainannya senang saja.. Sebelum itu, syarat-syaratnya ialah, anda dikehendaki memilih seorang pasangan, mestilah lelaki dan perempuan. Dan tidak boleh main kotor.”

“Baiklah, stage yang pertama, bowling pantai. Stage kedua, kupas kulit buah-buahan atau sayur-sayuran yang disediakan menggunakan gigi. Stage ini ikut nasib ya. Mana nasibnya baik, manislah buahnya. Kalau nasibnya tidak baik, haa.. tau-tau jelah ye. Dan yang terakhir, tarik pasangan di atas daun pelepah. Haa, last game ni, perempuan yang kena tarik lelaki. So, ada sesiapa yang berani?” Aku membulatkan mata. Perempuan tarik lelaki?! Gila! Tak nak aku masuk deh!

“Siapa nak join sila naik ke atas stage sekarang. Kami perlukan 10 pasangan sahaja.” Serentak itu juga aku terasa lenganku ditarik. Aku terkejut tapi hanya mengikut langkah orang yang menarik aku.

“Wah! Tuan Megat bersama pasangannya nak join sekali.” Semua orang yang berada di bawah stage sudah bertepuk tangan. Eh, apa ni!

“Saya tak naklah!” Aku berbisik di telinga Megat dengan nada yang keras.

“Kita dah naik. Tak boleh nak tarik diri lagi.” Dia tersengih sambil menjongketkan sebelah keningnya.

“Hish! Tak baik tau awak buat saya macam ni. Saya tak rela.” Aku membuat muka cemberut.

“Ala, janganlah marah.. Okey, I promise you will love this moment!” Dia mengenyitkan matanya. Aku tetap dengan muka marah.

“Awak tak cantik bila buat muka macam tu. Believe me!” Aku tergelak mendengar kata-katanya. Suka hati dia je nak cakap macam tu! Gedik!

“Tak kisah pun!” Aku menjelirkan lidahku ke arahnya.

“Kerat lidah kang!” Aku jelirkan sekali lagi. Selepas itu aku tertawa sendiri.

“Eyy, degil betul!” Aku hanya tersenyum sambil memandang ke arahnya. Dia tersengih memandangku.

I love your smile.” Aku tersentap. Ish dia ni! Tiba-tiba feeling terlebih ni apesal?

“Okey! Kita dah cukup pasangan. Jom kita bergerak ke tempat pertandingan!!” Semua orang bersorak. Masing-masing berjalan menuju ke tepi pantai.

p/s : Buat pembaca yang masih menunggu ketibaan Rashid, diharapkan bersabar.. Hehehe. Enjoykan lah diri baca pasal Megat. Megat ni baik jugak tauuu. *Promote Megat kejap. >< hahaha. Selamat membaca ^^ Jangan marah-marah ;)
#Kalau nak komen, tekan link bawah title post. Thankyou :D


Old things | New things